Moet & Chandon

Moët & Chandon
„Moët“ přeadresuje tady. Pro další použití, viz Moët
Moët & Chandon, také známý jednoduše jako Moët, je francouzské kvalitní vinařství a součást společnosti luxusního zboží LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE. Moët et Chandon je jedním z největších světových výrobců šampaňského a prominentním výrobcem šampaňského. Společnost Moët et Chandon byla založena v roce 1743 Claudem Moëtem a dnes vlastní 1 190 hektarů (2 900 akrů) vinic a ročně vyrábí přibližně 28 000 000 lahví šampaňského.

Dějiny

Moët et Chandon začínal jako Moët et Cie (což znamená „Moët & Co.“), založený obchodníkem s vínem z Épernay Claudem Moëtem v roce 1743, a začal posílat své víno z Champagne do Paříže. Vláda krále Ludvíka XV. se časově shodovala se zvýšenou poptávkou po šumivém víně. Brzy po založení a poté, co se do Moët et Cie připojil syn Claude-Louis, mezi klientelu vinařství patřili šlechtici a aristokraté.

V roce 1833 byla společnost přejmenována na Moët et Chandon poté, co do společnosti vstoupil Pierre-Gabriel Chandon de Briailles, zeť Remyho Moëta, jako společník Jean-Remy Moëta, vnuka Clauda Moëta.

Po zavedení konceptu ročníkového šampaňského v roce 1840 uvedl Moët na trh svůj první ročník v roce 1842. Jejich nejprodávanější značka Brut Imperial byla představena v 60. letech 19. století. Jejich nejznámější značka, Dom Perignon, je pojmenována po benediktinském mnichovi, který je v legendách připomínán jako „otec šampaňského“. Značka byla ve vlastnictví Champagne Mercier, ale v roce 1927 byla dána společnosti Moët.

Moët & Chandon se v roce 1971 sloučil s Hennessy Cognac a v roce 1987 s Louis Vuitton, aby se stal LVMH (Louis-Vuitton-Moët-Hennessy), největší luxusní skupinou na světě, která ve fiskálním roce 2004 vydělala více než 16 miliard eur. Moët & Chandon jako dodavatel královny šampagne II držel královskou válku.

V roce 2006 vydal Moët et Chandon Brut Impérial extrémně limitované stáčení svého šampaňského s názvem „Be Fabulous“, speciální vydání své originální láhve s ozdobnými krystaly Swarovski.

Dom Pérignon

Hlavní článek: Dom Pérignon (víno)
Dom Pérignon (/ˌdɒmpɛrɪˈnjɒn/; francouzská výslovnost: [dɔ̃peʁiɲɔ̃]) je značka šampaňského vyráběná společností Moët & Chandon. Je pojmenován po Domovi Pierru Pérignonovi, benediktinském mnichovi, který byl významným průkopníkem kvality šampaňského vína, ale na rozdíl od populárních mýtů neobjevil šampaňskou metodu výroby šumivých vín. Dom Pérignon bylo první prestižní cuvée, nápad navrhl Angličan Laurence Venn. První ročník Dom Pérignon byl 1921 a do prodeje byl uveden až v roce 1936. Jedná se o ročníkové šampaňské, to znamená, že se vyrábí pouze v nejlepších letech a všechny hrozny použité k výrobě vína jsou sklizeny ve stejném roce. Mnoho šampaňských je naopak neročníkových, což znamená, že šampaňské se vyrábí z hroznů sklizených v různých letech.

Láhev ročníku 1999 Dom Pérignon s doprovodnými materiály

Socha Dom Pierra Pérignona, benediktinského mnicha
Současná produkce

V každém ročníku se vyrobí kolem 5 milionů lahví. Víno je 60% Chardonnay a 40% Pinot noir, s dávkováním 6 g/l. Podle Toma Stevensona: „Všechny ročníky potřebují alespoň 12 let zrání, aby se z nich vypěstovala charakteristická hedvábná pěna Doma Pérignona“. Od roku 2020 je aktuální vydání Dom Pérignon z ročníku 2010 a aktuální vydání Dom Pérignon Rosé je z ročníku 2006. Od roku 2017 byl hlavním vinařem Richard Geoffroy, který je od roku 1990 šéfkuchařem jeskyně pro Dom Pérignon.

Domaine Chandon

V roce 1973 tehdejší společnost Moët-Hennessy založila Domaine Chandon, předsunuté vinařství v údolí Napa. Byl to první podnik se šumivým vínem vlastněný Francouzi ve Spojených státech. Luxusní restaurace étoile se nacházela ve vinařství, dokud nebylo v prosinci 2014 uzavřeno.

Chandon již založil základnu v Argentině v roce 1959 a dělal totéž v jižním městě Garibaldi v Brazílii v roce 1973. Domaine Chandon byla později založena v roce 1986 v Austrálii v Coldstream, Victoria, v oblasti Ningxia v Číně v roce 2013 a v indické oblasti Nashik v roce 2014.

Sponzorství

Moët byl oficiálním dodavatelem šampaňského Formule 1 v letech 1966 až 1999 a znovu od roku 2016 do roku 2017, kdy podepsali smlouvu s výrobcem šampaňského Carbon.

30. listopadu 2012 se švýcarský tenista Roger Federer stal ambasadorem značky Moët et Chandon. září 2015 Chandon oznámil, že bude sponzorem týmu McLaren F1 od roku 2016.

2 položek celkem

Cena

10501350
110501350

Značky

Položek k zobrazení: 2
M&CH Imperial
1.050 Kč

Moët & Chandon Limited Edition Pharrell Williams 0,75l Slámově zlatá barva se zelenkavými odlesky. Aroma odhaluje zralé bělomasé ovoce (jablko, hruška, bílá broskev),...

Kód: 30191
M&CH Pharrell Willams
BRUT
1.350 Kč

Moët & Chandon Limited Edition Pharrell Williams 0,75l Bohatá ovocná chuť s tóny jablek, hrušek a citrusů se snoubí s jemnými náznaky briošky a mandlí. Elegantní styl a...

Kód: 30190